S
  • Saba: Een bedrijf dat tools levert voor de e-learning sector.
  • Samplen: sample komt uit het Engels en betekent voorbeeldexemplaar, steekproef of monster. Als zodanig wordt de term gebruikt bij digitale signaalbemonstering en in de context van digitale muziekinstrumenten.
  • Satellietbeeld: Een computerbeeld dat gemaakt is vanuit een satelliet. Je kunt er water, land, steden en heuvels op herkennen.
  • Scannen: Het inlezen van een document of plaatje door een scanner zodat het op de computer bewerkt kan worden. Een tekst scannen betekent ook wel diagonaal lezen: Eerst snel de tekst doorlezen om steekwoorden of bepaalde informatie te vinden om vervolgens de gewenste alinea‚Äôs aandachtiger te bekijken.
  • Scheve verdeling: Wijst in de statistiek op de maat voor asymmetrie.
  • Selecteren: Het markeren van gegevens/een tekst op het scherm om een bewerking uit te voeren.
  • Sensor: of 'voeler' is een kunstmatige uitvoering van iets dat in de biologie een zintuig heet. De meeste sensoren zijn elektrisch of mechanisch uitgevoerd, softwarematige en 'virtuele' sensoren zijn ook mogelijk. Met een sensor neemt een machine de omgeving waar of er kan informatie mee verzameld worden waarmee processen in industrie en informatica bestuurd kunnen worden. Een sensor meet een natuurkundige grootheid. Sensoren zetten een elektrisch of niet-elektrisch signaal om in een elektrisch signaal voor verdere bewerking, bijvoorbeeld naar een PLC of DCS of een PC. De niet-elektrische signalen liggen in de volgende signaal-domeinen: straling, mechanisch zoals druk, thermisch (warmte), magnetisch, chemisch.
  • Setting: is de context en de locatie waarin het spel plaats vindt
  • Simulatie: Nabootsen van een situatie/omgeving
  • Situatiespecifieke context:
  • Smartphones: Kan als telefoon en/of PDA gebruikt worden. De smartphone bevat o.a. extra's zoals een groot scherm, agendafunctie, de mogelijkheid om e-mails te versturen, muziek te beluisteren, foto's te trekken, soms bestaat de mogelijkheid om te navigeren door middel van een ingebouwde GPS.
  • Social software: Dit zijn applicaties waar mensen via Internet elkaar kunnen "ontmoeten", met elkaar kunnen communiceren en samenwerken. Social software wordt steeds vaker ingezet voor leerdoeleinden.
  • Standaarddeviatie: De standaardafwijking, een begrip uit de statistiek, een maat voor de spreiding van de variabele.
  • Statistische analyse: Onderzoek dat gepaard gaat met het verzamelen, bewerken, interpreteren en presenteren van gegevens (statistiek).
  • Storyboard: een storyboard is de leiddraad voor het verhaal (of het spel). Het deelt het verhaal op in scenes zodat van daaruit het eigenlijk spel kan gemaakt worden.
  • Streaming media: de verzamelterm voor de technologie om audio en video rechtstreeks via computernetwerken(zoals het internet) te distribueren. Voorbeelden zijn live televisie en live radio via internet, webcams, maar ook Video on Demand en webvideo. Bij streaming media hoeft het mediabestand niet eerst gedownload te worden, maar kan de media vrijwel onmiddellijk afgespeeld worden. Bij streaming media is er dus ook nooit een compleet mediabestand bij de gebruiker aanwezig, hierdoor is het eenvoudiger de auteursrechten van een dergelijk bestand te handhaven.
  • Sum Total: Een (beursgenoteerd) bedrijf dat organisaties helpt bij het beheren, motiveren en ontwikkelen van hun real-world business.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License