V
  • Veldwerkcursus: leren op het 'veld'. Ter plaatse leren. Leren in authentieke context.
  • Videophone: telefoon die zowel audio als video-elementen ondersteunt.
  • Virtuele gemeenschap: internetgemeenschap of online gemeenschap, een groep mensen die communiceren en/of samenwerken, met behulp van vooral het internet of een andere informatietechnologie, in plaats van elkaar in levenden lijve te ontmoeten. In het Nederlands taalgebied wordt de term gemeenschap ook regelmatig vervangen door de Engelse vertaling community (meervoud: communities).
  • Virtuele kamer: een schijnbaar aanwezige ruimte; een nabootsing van een fysieke omgeving op een computer of internet.
  • Virtuele wereld of Virtual reality (afgekort: VR) : beschrijft een omgeving die gesimuleerd is door een computer. De meeste virtual reality omgevingen zijn voornamelijk visueel; hetzij via een computer scherm, hetzij via speciale stereoscopische brillen. Sommige vr-omgevingen bevatten ook geluid. Doorgaans kunnen gebruikers interactie hebben met de vr-omgeving. Soms gewoon via een keyboard, maar er is ook speciale randapparatuur zoals headmounted display afgekort hmd, de dataglove of cybergloves en de spacemouse voor dit doeleinde. De gesimuleerde omgeving kan lijken op een omgeving uit de werkelijkheid, bijvoorbeeld bij piloottrainingen in vr, maar het kan ook totaal anders zijn, bijvoorbeeld bij het manipuleren van 'virtueel' DNA via virtual reality. VR heeft ook een geheel eigen abstracte verbeeldingstaal, die gecreëerd wordt in de digitale ruimte; cyberspace.
  • Video streaming: een techniek waarbij bewegend beeld via internet direct op uw computerscherm verschijnt ; meestal wordt ook geluid meegestuurd. Dit gebeurt zonder dat de weergave wordt onderbroken door downloaden. Dit videomateriaal (de 'stream') kan live zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een eerder opgenomen film. Het uitzenden van gearchiveerd beeld- of geluidsmateriaal heet on-demand streamen.
  • Virtueel samenwerken: Via het internet of intranet delen van applicaties zoals PowerPoint, Excell of andere PC applicaties om de samenwerking tussen uw medewerkers te bevorderen.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License